Työpaikkana lentokone

Ihmisiä on vähintäänkin vuosisatojen ajan kiehtonut ajatus lentotaidon saavuttamisesta. Monen lapsen haaveena onkin tulla lentokoneen kapteeniksi. Usein juuri ensimmäinen lentomatka antaa nostetta pienen ihmisen unelmiin. Suuri osa näistä taivaanrannan maalareista keksii myöhemmin muita urasuunnitelmia, mutta osalle ajatus ”vain taivas on rajana” tulee todeksi erilaisissa ilmailualan tehtävissä.

Ilmailualan ammattilaiseksi – Mitä työ taivaalla edellyttää?

Finnair on Suomen suurin lentoliikennealan työnantaja. Kaupalliset lentoyhtiöt eivät tietenkään ole ainoita työllistäviä tahoja. Lentoliikennöinnin saralla työpaikkoja saattaa toisinaan olla niukemmin kuin hakijoita, toisaalta nimenomaan Finnair toteaa sivuillaan alan olevan kasvussa uuden kaluston ja lisääntyvän liikennöinnin myötä. Finnairgroup.com antaa kattavaa informaatiota ja valottaa ilmailualalla työskentelyä muun muassa henkilökuntansa ylläpitämissä blogeissa, joista saattaa saada viitteitä esimerkiksi siihen, miten turvallisia lentokoneet nykyään ovat.

Lentäjän työ ei suinkaan ole lasten leikkiä, joten työhön pääseminen edellyttää useiden kriteerien täyttymistä.

Yleisenä pääsyvaatimuksena liikennelentäjiksi hakeutuville on määritetty ehdoton minimipituus 163 senttimetriä. Yli 185-senttiset hakijat saattavat karsiutua pituutensa vuoksi, mikäli pituus vaikeuttaa ohjaamossa työskentelyä. Liikennelentäjäkoulutukseen hakeutuvalla on oltava pohjatutkintona vähintään ylioppilas- tai ammattitutkinto. Suomen kielen lisäksi lentäjän on osattava englantia, jota käytetään radioliikenteessä lennonjohdon kanssa, myös oppimateriaali on usein englanniksi. Päästäkseen lentäjäksi Finnairille on liikennelentäjän myös läpäistävä Finnairin oma soveltuvuuskoe, psykologiset testit ja totta kai tiukat terveystarkastukset. Perusterveelläkin hakijalla runsaampi ylipaino on este lentäjän ammatille.

Opiskellakseen ammattilentäjäksi miespuolisen Suomen kansalaisen on myös täytynyt suorittaa asevelvollisuuslain edellyttämä asepalvelus. Muiden kriteerien lisäksi poliisi tekee ammattilentäjän koulutukseen haluavista niin kutsutun suppean turvallisuusselvityksen. Näillä kaikilla toimenpiteillä ja ehdoilla pyritään ennaltaehkäisemään turvallisuusriskejä ja takaamaan ilmailualan yleinen turvallisuus.

Koulutus

Lentäjäkoulutusta järjestävät Suomen Ilmailuopisto, SL Flight Training, Aeropole Oy sekä Patria Pilot Training Oy. Patrian lisäksi myös Finnair Flight Academy toteuttaa uutta MPL-koulutusohjelmaa. 18 kuukautta kestävän Multi-CrewPilotLisence-koulutuksen suorittaneet voivat toimia perämiehinä Airbus A320-tyypin lentokoneissa.

Lentäjäksi pääsee opiskelemalla ensin yksityislentäjäjakson, jonka suorittamalla saa ensimmäisen lentolupakirjansa, PrivatePilotLisencen. Jatkettaessa opintoja yksimoottori-jamonimoottorivaiheisiin jakautuvaan ansiolentäjäjaksoon on mahdollista suorittaa Commercial PilotLisence eli ansiolentäjän lupakirja. Muista lentolupakirjoista poiketen liikennelentäjän lupakirjan eli Airline Transport PilotLisencen saaminen edellyttää koulutuksen lisäksi käytännön kokemusta usean ohjaajan lentokoneilla ja riittävästi kokonaislentokokemusta.

Matkustamohenkilökunnan koulutus

Lentoemännän ja stuertin koulutus on lyhyt, mutta vaativa, sillä opittavaa riittää. Kahden viikon peruskoulutusjaksoa kutsutaan initialtrainingiksi, joka koostuu kattavasta turvallisuussäädöksiin perustuvasta koulutuksesta teorian ja käytännön harjoitteiden kautta. Turvallisuus on ehdottomasti perusopintojen painopisteenä. Intensiivisen opiskelun aikana tutuiksi tulevat turvamääräykset, lentokoneiden turvavälineistö, ensiaputaidot, evakuoimistaidot sekä yleiset viestintätaidot ja matkustamohenkilöstön tiimityö, jonka sujuvuus vaikuttaa omalta osaltaan lentoturvallisuuteen.

Näyttö- ja kirjallisten kokeiden suorittaminen hyväksytyin arvosanoin oikeuttaa jatkamaan koulutuksessa Operator Conversion and TypeSpecific-osuuteen, jossa perehdytään konetyyppien lisäksi eri lentoyhtiöiden käytäntöihin. Kaiken muun lisäksi opiskelijat tietysti panostavat myös tietenkin palveluosaamiseen. Kurssin loppupuolella harjoitellaan työskentelyä liikennöivissä lentokoneissa. Finnairissa työskentelevä lentoemäntä Suvi Saarela kertoo työstään ja alan koulutuksesta tarkemmin blogissaanFinnairgroupin sivuilla.

Kun kriteerit eivät täytykään

Jos lentokoneet, lentäminen ja matkailu kiinnostavat, mutta työ yläilmoissa ei syystä tai toisesta ole mahdollista, haaveitaan voi tavoitella esimerkiksi hakeutumalla töihin lentokentälle, tai muihin alaan liittyviin tehtäviin. Jos kiinnostusta varsinaiseen lentämiseen riittää, eikä pankkitili paukuta aivan miinuksella, ilmailuharrastus saattaa sopia elämän kokonaistilanteeseen paremminkin kuin varsinainen lentäjän työ. Niin kutsuttu kevytilmailu on edelleen suosiotaan kasvattava ilmailulaji, jota voi harrastaa monipuolisesti vuodenajasta riippumatta.