Nykymaailman suurimmat lentokoneet

Euroopan lentoturvallisuusvirasto, engl. EuropeanAviationSafetyAgency (EASA), määrittelee ison ilma-aluksen monimoottoriseksi helikopteriksi tai lentokoneeksi, jonka suurin lentoonlähtöpaino on yli 5700 kiloa. Nykymaailman suurimmat lentokoneet ovat melkeinpä jalkapallokentän kokoisia ja ne voivat kuljettaa satoja matkustajia useita tunteja yhtäjaksoisesti. Suuren lentokoneen sisälle mahtuu matkustajien lisäksi myös virkistystiloja ja jopa lentävä kasino.

Airbus A380

Airbus A380 on eurooppalaisen Airbus-lentokonevalmistajan matkustajalentokone. Vuodesta 2007 lähtien A380 on ollut maailman suurin matkustajalentokone jopa 853 matkustajan kapasiteetillaan. Ennen A380:aa suurimman matkustajakoneen titteliä piti hallussaan Boeing 747. Airbus A380 on 73 metriä pitkä ja sen siipien kärkiväli on huimat 79,8 metriä. Koneessa on neljä moottoria ja se voi lentää jopa 14 800 kilometriä enintään 13 115 metrin korkeudessa.

Airbus A380 on kaksikerroksinen koko pituudeltaan. Alakerran matkustamo on leveydeltään 6,55 metriä ja yläkerran matkustamo 5,84 metriä. Yleensä A380 kuljettaa noin 525 matkustajaa, kun paikkoja on kolmessa luokassa (turisti-, business- ja ykkösluokassa). Joidenkin lentoyhtiöiden Airbus A380 -koneissa on alle 500 paikkaa, jolloin virkistystiloille jää enemmän tilaa.

Airbus A380 teki ensilentonsa 27. huhtikuuta 2005. Lento lähti ToulousenBlagnacin lentokentältä Etelä-Ranskasta ja palasi myös sinne takaisin. A380 sai EASA:n ja yhdysvaltalaisen FAA:n lentokelpoisuussertifikaatin 12. joulukuuta 2006. Kone aloitti kaupallisen toimintansa lokakuussa 2007 Singapore Airlinesin lennolla Singaporesta Sydneyhyn. Airbusin tekemien laskelmien mukaan A380:n kulut lennettyä matkustajakilometriä kohden ovat noin 20% vähemmän kuin Boeing 747:lla.

Boeing 747 “Jumbo Jet”

Boeing 747, lempinimeltään Jumbo Jet, on Boeingin valmistama pitkän toimintamatkan matkustajalentokone. Kone oli maailman suurin käytössä oleva matkustajalentokone melkein 40 vuoden ajan. Boeing 747 on yli 70 metriä pitkä ja sen siipien kärkiväli on noin 65 metriä mallista riippuen. Koneen toimintamatka maksimikuormalla on 14 200 kilometriä. Ensimmäinen Boeing 747 -mallinen kone nousi ilmaan 9. helmikuuta 1969. Pan Am alkoi liikennöidä Boeing 747:llä tammikuussa 1970. Lentoliikenne alkoi kasvaa ja pitkien matkojen lentämisestä tuli entistä halvempaa 747:n suuren kantaman ja kapasiteetin ansiosta.

Boeing 747 on osittain kaksikerroksinen kone, johon mahtuu jopa 600 matkustajaa. Boeing 747 -mallista on kehitetty muun muassa yksi lyhennetty versio, rahtiversioita ja laajarunkoisempi ”Dreamlifter”. Yhdysvaltain presidentin kone, Air Force One, on ollut Boeing 747 mallia jo 1990-luvun alusta alkaen. NASA on käyttänyt 747-mallisia koneita avaruussukkulan siirtämiseen ja nykyään valmisteilla on lentokoneen runkoon rakennettu SOFIA-stratosfääri-infrapunaobservatorio.

Antonov An-225 “Mriya”

Antonovin valmistama An-225 rahtikone, nimeltään Mriya, on maailman suurin lentokone. Kone pysyy ilmassa kuuden moottorin voimin, mutta lentoonlähtöä varten se tarvitsee noin 3-3,5 kilometrin pituisen kiitotien. An-225 voi maksimissaan kuljettaa 250 tonnia rahtia, mutta silloin sen kantama putoaa 15 000 kilometristä 4500 kilometriin. Koneen pituus on 84 metriä ja sen siipien kärkiväli 88,4 metriä. An-225:n miehistö koostuu kuudesta henkilöstä.

Konetyyppiä on valmistettu vain yksi kappale, mutta sille on paljon kysyntää sen suuren rahtikapasiteetin ansiosta. Toista alusta alettiin rakentaa 1980-luvun lopulla Neuvostoliiton avaruusohjelmassa, mutta se ei koskaan valmistunut. An-225 sopii suurten kappaletavaroiden kuljetukseen, jos kuljetusta ei voida tehdä muilla välineillä. Alun perin An-225 suunniteltiin kuljettamaan avaruussukkula Burania selässään.

ScaledCompositesStratolaunch

ScaledCompositesin kehitteillä oleva Stratolaunch-lentokone olisi valmistuessaan suurempi kuin AntonovinMriya. Stratolaunch Systems on suunnitellut käyttävänsä Stratolaunch-konetta ilmasta laukaistavien rakettien laukaisuihin. Koneen pituus on 73 metriä ja siipien kärkiväliksi on suunniteltu huimat 117 metriä. Koneen valmistumisen aikataulu on tosin vielä epäselvää.